5
ساخت سونای خشک چوبی چگونه انجام می‌شود و چه مراحلی دارد؟ در چه مکانی می‌توان سونای خشک چوبی ساخت؟

ساخت سونای خشک چوبی

ساخت سونای خشک چوبی چگونه انجام می‌شود و چه مراحلی دارد؟ در چه مکانی می‌توان سونای خشک چوبی ساخت؟ هزینه ساخت سونای خشک چوبی چقدر است؟ اگر درگیر این سوالات شده‌ و به دنبال بهترین روش ساخت سونای چوبی می‌گردید، بهترین پاسخ‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم. سونای خشک چوبی دردسر کمی دارد، البته اگر از متخصصان استفاده کنید و دانش کافی برای ساخت آن را داشته باشید.

سونای خشک چوبی در ابعاد مختلفی قابل اجرا است و ظرفیت آن از 2 نفر شروع می‌شود. هرچه ابعاد اتاق بزرگ‌تر باشد، تعداد نفرات بیشتر شده و تا 24 نفر نیز قابلیت افزایش دارد. سونای خشک چوبی معمولا با شمایل یک اتاق که دیواره‌های آن از جنس چوب مخصوصی است؛ ساخته می‌شود. برای آشنایی با بهترین روش ساخت سونا خشک چوبی، در ادامه با آبماوی همراه باشید.

طراحی سونا خشک

ابعاد اتاق سونا خشک یکسان نیست و با توجه به انتخاب کاربر ساخته می‌شود. ابعاد سونا خشک قابل تغییر است اما بخشی که نمی‌توان اعداد آن را تغییر داد ارتفاع سقف سونا خشک است. بهترین ارتفاع در نظر گرفته شده 2.10 متر بوده و افزایش ارتفاع باعث جمع شدن بخار در قسمت بالایی می‌شود. کاهش ارتفاع نیز بخار را پایین نگه داشته و باعث احساس تنگی نفس در طولانی مدت خواهد شد.
تبدیل کردن یکی از اتاق‌های خانه به سونا خشک، باعث پخش نم در بین دیوارهای خانه و ضعیف شدن بنای خانه می‌شود. انتخاب یک محیط باز که دور از سازه دیگری باشد؛ برای ساخت سونا خشک چوبی بهترین گزینه است.

اندازه گیری‌های مختلف در این مرحله انجام شده و به صورت پیشفرض با اسپری علامت گذاری می‌شوند. حصار چینی‌ها و حاشیه استخر به همراه طرح مورد تایید در این مرحله اجرا می‌شوند. پس از قطعی شدن ابعاد، نوبت گودبرداری است.

ساخت اتاقک سونا خشک

پس از تصویب شدن طرح، آماده سازی اتاقک سونا دومین مرحله ساخت سونا خشک است. برای ساخت اتاق سونا خشک ابتدا باید ملات سیمانی را آماده کنید. برای فرم دهی ستون‌ها باید از ماشین میکسر مجهز به لوله خرطومی کمک گرفته و چهار ستون اصلی را بسازید. پس از خشک شدن سیمان، یک لایه ملات در کف ریخته و روی آن بلوک‌های سیمانی بچینید. یک لایه ملات و یک ردیف بلوک بچینید تا دیوار به ارتفاع مورد نظر برسد.
بعد از ساخت تمامی دیوارها، باید مجددا مقداری ملات سیمانی را آماده کرده تا بتوان مراحل عایق سازی را انجام داد. سیمان باید به قطر 2 سانتی متر روی تمامی بخش‌های دیوار و ستون‌ها کشیده شود تا از هدر رفت گرما جلوگیری شود. مرحله بعدی در ساخت سونا خشک چوب کاری است که خود سه مرحله دارد.

چوب کاری داخلی اتاق سونا

این مرحله در ساخت سونا خشک چوبی به سه بخش کلی تقسیم می‌شود که تمامی آن‌ها واجب و حتمی هستند.

1. شاسی کشی
پیش از چوبکاری داخلی سونا خشک، باید شاسی کشی و اسکلت بندی سکوهای نیمکت با مقاومت بالا انجام شود. شاسی کشی سونای خشک با یک لایه چوب صورت می‌گیرد و پس از آن می‌توان به سراغ عایق بندی رفت.

2. عایق کاری
در این مرحله شما می‌توانید از متریال‌های زیادی مانند پشم شیشه، پشم سنگ و یونولیت استفاده کنید. عایق سازی سونا خشک هرچه دقیق‌تر انجام شود،‌ هدر رفت گرما کمتر شده و در نهایت اتاق سونا مدت طولانی‌تری گرم می‌ماند.

3. چوب کاری
چوب ترموود یا چوب کاج روسی، دو تا از بهترین اجناس برای چوب کاری نهایی سونا خشک هستند. چوبی که انتخاب می‌شود، حتما باید از ضخامت بالایی برخوردار باشد تا در اثر بخار سونا تغییر شکل ندهند و در شکل اولیه خود باقی بمانند. چوب‌هایی که در کف سونا خشک نصب می‌شوند، باید مقاومت و ضخامت بیشتری داشته باشند؛ زیرا بیشتر وزن افراد روی کف متمرکز می‌شود. بهترین چوب برای ساخت سونا خشک چوبی، چوب ترموود است که قیمت نسبتا مناسبی دارد.

زیبا سازی اتاق سونا خشک

پس از انجام تمامی مراحل از جمله عایق کاری، شاسی کشی و دیگر موارد، نوبت به جلوه اتاق سونا خشک می‌رسد. سونا خشک بر خلاف سونا خیس یا استخر، برخورد کمتری با آب دارد و بیشتر از بخار آن استفاده می‌کند. اما خود بخار نیز می‌تواند مضر باشد و باعث از دست رفتن رنگ سونا خشک شود. پرکاربردترین رنگ برای این امر سونا سیلر است. البته که شما می‌توانید از رنگ‌های مخصوص دیگری استفاده کنید و رنگ سونا را تغییر دهید. اما معمولا اتاق سونا رنگ آمیزی نمی‌شود و جلوه چوب‌ها به تنهایی برای زیبا سازی اتاق سونا خشک کافی هستند.

برای شکل دهی میلگردهایی که در کنج قرار می‌گیرند از یک میلگرد خم کن استفاده کنید تا میلگردها حالت مناسب را بگیرند. در صورت لزوم و ضعف میگلردها باید بین تقاطع دو میلگرد یک گره ایجاد کنید. حضور چندین گره در هنگام بتن ریزی مقاومت میله‌ها را افزایش می‌دهد و باعث استحکام سازه می‌شود. بنابراین فولاد به صورت افقی و عمودی تقویت شده تا در برابر فشار وارد شده بافت خود را از دست ندهد.

 

قلب سونا خشک

کوره‌ای که برای ساخت بخار از آن‌ استفاده می‌شود، دقیقا همان قلب سونا خشک است. کیفیت و برند کوره اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا نبودن آن ماهیت اتاق سونا را زیر سوال می‌برد. باید یک هیتر مناسب با قدرت انتخاب کنید که در مدت زمان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه کوره را به گرمای مناسب برساند و در مدت زمان طولانی خاموش نشود.
هیتر سونا خشک انواع زیادی دارد که ما تمامی آن‌ها را در آبماوی برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. از سنگ هیتر گرفته تا کنترل پنل‌های با کیفیت از بروزترین برندهای دنیا و محصولات دیگری که برای سونا خشک خود نیاز دارید، در آبماوی موجود است. آبماوی فقط برای سونا خشک بالغ بر ۵۰ محصول را ارائه می‌دهد و عملا از گشتن به دنبال محصولات بی نیازتان می‌کند.

لوازم جانبی سونا خشک

علاوه ابزار اصلی برای سونا خشک، به چندین لوازم جانبی نیز نیاز داریم تا راحتی در سونا خشک چوبی فراهم شود.

1. سطل و ملاقه به منظور ریختن عصاره اکالیپتوس یا موارد دیگر روی هیتر

2. رطوبت سنج و دما سنج برای کنترل کیفی هوای داخل سونا

3. ساعت شنی یا ساعت دیجیتال برای اندازه گیری مدت زمانی که در اتاق سونا خشک هستید.

تفاوت‌های سونا خشک چوبی با سونا خشک سرامیکی

مراحل ساخت سونا خشک چوبی کاملا شبیه به سونا خشک سرامیکی است و تفاوت زیادی ندارد. نوع هیتر، لوله کشی‌ها و طراحی سونا سرامیکی دقیقا مانند سونا چوبی انجام می‌شود. البته مزیت‌ سونا خشک نسبت به نوع دیگر، دوام بالا به دلیل استفاده از چوب ترموود است که عمر طولانی‌تری دارد.
سونا سرامیکی نیز بیشتر جلوه زیبایی دارد تا کاربردی بودن و انتخاب روکش نهایی تنها به نظر صاحب سونا بستگی خواهد داشت.

قیمت ساخت سونا خشک

ساخت سونا خشک چوبی قیمت مشخصی ندارد و متغیر است. اولین عامل تغییر دهنده آن که تاثیر زیادی روی قیمت سونا خشک چوبی دارد، متراژ و مساحت اتاقک است. هرچه مساحت آن را افزایش دهید، نیاز به مواد بیشتری دارید. برای کم‌تر شدن قیمت سونا خشک چوبی، هیچگاه از مواد بی کیفیت استفاده نکنید زیرا پس از مدت کوتاهی نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارید.
نوع هیتری که برای سونا خشک در نظر می‌گیرید نیز روی قیمت تاثیر گذار است و احتمال تقلبی بودن محصولات وجود دارد. پیشنهاد می‌شود از فروشگاه‌های معتبر با قیمت مناسب مانند آبماوی خرید کنید تا تجربه کیفیت و دقت را داشته باشید.

سخن آخر

سونا خشک مزایای بسیاری دارد که در اکثر موارد همین نکته‌ها باعث اقدام به ساخت سونا خشک چوبی می‌شود. زمانی که 10 دقیقه در معرض بخار سونا بمانید، ضربان قلب شما افزایش پیدا کرده و رگ‌های خونی‌تان گشاد می‌شوند. این تغییر باعث افزایش گردش خون شده و سوخت و ساز بدنتان را افزایش می‌دهد که به نوعی مانند ورزش کردن است. از دیگر مزایای سونا خشک می‌توان به تسکین درد، کاهش سطح استرس، بهبود سیستم قلب و عروق، درمان مشکلات پوستی و بهبود آسم اشاره کرد.