1

مراحل ساخت استخر بتنی (توسط شرکت آبماوی)

تلفن مشاوره: ۰۹۱۲۴۶۸۳۲۵۰ - شرکت فنی مهندسی آبماوی

استخرها انواع مختلفی دارند که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها استخر بتنی است. این استخر نسبت به محصولات آماده فایبر گلاس مقاومت بیشتری دارند و تا مدت‌ها دیواره‌های استخر ثابت باقی می‌مانند. استخرهای عمومی یا استخرهایی که در باغ‌ها طراحی می‌شوند نیز استخر بتنی هستند. برای پروژه‌های بزرگ بدون شک تنها استخری که قابلیت طراحی در اشکال دلخواه و ابعاد متفاوت را دارد، استخر بتنی است.

ساخت استخر بتنی
ساخت استخر بتنی

ساخت استخر بتنی مراحل متفاوتی دارد که باید به ترتیب آن‌ها را طی کنید و جا انداختن هر مرحله روی بخش‌های دیگر فرايند تاثیر دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای ساخت این استخر ها به متخصصان این حوزه مراجعه کنید زیرا مواردی مانند گود برداری، لوله کشی، ساخت ابعاد و اسکلت بندی، نیازمند داشتن دانش در این حوزه است. اگر متخصصی تازه کار هستید یا دانش کافی در موارد بالا را دارید،‌ این مقاله به شما کمک می‌کند تا مراحل ساخت استخر بتنی را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت متحمل زیان فراوانی خواهید شد.

مراحل ساخت استخر بتنی

ساخت این استخر ها 10 مرحله دارد که هر بخش مربوط به قسمت خاصی می‌شود و نمی‌توان آن را حذف یا جایگزین کرد. به طور کلی مراحل ساخت این مدل استخر ها به ترتیب شامل طراحی، گود برداری، مقاوم سازی، آرماتوربندی، لوله گزاری، قالب بندی، بتن ریزی، سیمانکاری و آب بندی، سرامیک کاری و نصب تجهیزات و راه اندازی سیستم می‌شود. در ادامه به بررسی تخصصی مراحل ساخت استخر بتنی می‌پردازیم.

 

۱. طراحی استخر و انجام محاسبات

محاسبه و طراحی مهمترین بخش یک پروژه می باشد. پس از اخذ کلیه مجوزهای لازم حالا زمان طراحی فرا رسیده است. رایج‌ترین نوع استخر در ابعاد مستطیل با عمق بین 1.2 تا 2 متر محسوب می‌شود و اکثر افراد به سراغ همین اعداد می‌روند. اما استخر بتنی هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان در اشکال لوزی، دایره و حتی بیضی، استخر بتنی را طراحی و اجرا کرد. بسته به مساحت مکانی که قرار است استخر در آن واقع شود، ابعاد استخر تایین می‌شود و عمق آن نهایتا به 4 متر می‌رسد. این مرحله در پروسه ایجاد استخر بتنی اهمیت زیادی دارد زیرا یک اشتباه کوچک در ابعاد، زمان و هزینه پروژه را افزایش می‌دهد.

اندازه گیری‌های مختلف در این مرحله انجام شده و به صورت پیشفرض با اسپری علامت گذاری می‌شوند. حصار چینی‌ها و حاشیه استخر به همراه طرح مورد تایید در این مرحله اجرا می‌گردند. پس از قطعی شدن ابعاد، نوبت گودبرداری است.

طراحی استخر
طراحی استخر

 

۲. گودبرداری محل ساخت

در مرحله دوم ایجاد استخر بتنی، گودبرداری و خاک برداری با لودر انجام می‌شود. قبل از گود برداری، باید از تمامی لوله‌های آبی و گازی زیر زمین اطلاع داشته باشید تا با اتفاق ناگواری مواجه نشوید. اگر نیاز به قطع خطوط زمینی برق باشد، باید حتما از یک متخصص برای قطع کمک بگیرید و انجام این کار توسط افراد غیر متخصص باعث خرابی‌های زیادی می‌شود. همچنین جابه‌جایی خطوط آب یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، پس حتما به سراغ مهندسان مربوطه بروید.

پس از انجام اقدامات لازم،‌ بیل مکانیکی با توجه به نقشه تصویب شده شروع به گودبرداری تا ارتفاع مورد نیاز می‌کند. برای اندازه گیری عمق استخر باید از میله‌های پایه استفاده کنید. مثلا اگر استخر شما 6 متر یا 1.8 فوت است،‌ میلگردی با همین ابعاد را برش داده و داخل قسمت گود شده قرار دهید. اینکار برای اندازه گیری دقیق‌تر ارتفاع استخر به شما کمک می‌کند. تا مقداری گودبرداری کنید که بتوانید خاک را از گودال بیرون آورید؛ اگر نتوان خاک را خارج کرد گودبرداریتان فایده‌ای نخواهد داشت.

گودبرداری استخر
گودبرداری استخر

 

۳. ریگلاژ خاک و محل استخر

یکی از مشکلات شایع هنگام ساخت استخر بتنی، تراز نبودن کف و دیواره‌‌ها است. باید کف استخر را به اندازه‌ای که سطح یک دست شود، با چنگک مخصوص صاف کنید. و بعد یک بتن مگر ۵ سانتی اجرا گردد که کف کاملا یک دست شد، نوبت به دیواره‌ها و صاف کردن آن‌ها می‌رسد. جای که امکان دیوار کشی بلوک یا اجر نباشد بایستی دیوارهای استخر را با ابزار دستی خارک را ریگلاژ یا صاف و مرتب منسجم کنید. سپس یک تراز بزرگ را روی مناطق مختلف خاک بگیرید و قسمت های مختلف از جمله کف،‌ دیوار یا گوشه‌ها را بسنجید. در جریان باید حتما روی خاک مرتب شده از نایلون یا نایلکس های مخصوص یا سیمانی کردن خاک با رابیتس استفاده شود . استخرهای که به طور مناسبی تراز می‌شوند، زیبایی بیشتری دارند و مقاومت آن‌ها مثال زدنی است. اما بهتر است برای کمتر شدن حجم بتن و جلوگیری از ریزش خاک در زمان بتن ریزی از دیوارهای بلوکی یا اجری استفاده شود.

ریگلاژ خاک
ریگلاژ خاک

 

۴. آرماتور بندی

متناسب با ابعاد و ارتفاع و ظرفیت حجم آب داخل استخر و شرایط زمین میزان میلگرد و حجم بتن و ضخامت بتن متغیر می باشد.

برای شکل دهی میلگردهایی که در کنج قرار می‌گیرند از یک میلگرد خم کن استفاده کنید تا میلگردها حالت مناسب را بگیرند. در صورت لزوم و ضعف میگلردها باید بین تقاطع دو میلگرد یک گره ایجاد کنید. حضور چندین گره در هنگام بتن ریزی مقاومت میله‌ها را افزایش می‌دهد و باعث استحکام سازه می‌شود. بنابراین فولاد به صورت افقی و عمودی تقویت شده تا در برابر فشار وارد شده بافت خود را از دست ندهد.

معمولا میلگرد ۱۴ برای استخر های کوچک و ویلایی با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب مناسب است.

آرماتوربندی استخر
آرماتوربندی استخر

 

۵. لوله گزاری استخر

در مرحله پنجم از ساخت استخر بتنی، باید خطوط لوله کشی را زیر میلگرد نصب کرده و با طرح اصلی تطابق دهید تا مکان دقیق لوله‌ها مشخص شود. جنس لوله‌های آب حتما باید PVC‌ باشد و از پمپ به سمت فیلتراسیون هدایت شوند. بهتر است لوله‌های آب را به طوری جایگذاری کنید که دقیقا مشابه نقشه باشد. زیرا زمانی که لوله‌ها درگیر نقص فنی شوند تنها از روی نقشه می‌توان تشخیص داد هر لوله در کدام قسمت واقع شده است.

علت قرار گیری لوله‌ها در زیر آرماتور بندی حفاظت از آن‌ها در برابر شکسته شدن یا ترک خوردن می ­باشد. حتی اگر از لوله کشی دانش کافی دارید، باید برای لوله کشی استخر بتنی به یک متخصص با تجربه مراجعه کنید. زیرا میزان حساسیت آن برابر با سیستم لوله‌های یک ساختمان بزرگ است و اگر قسمت‌های مختلف نقش خود را به اتمام نرسانند، دچار مشکل می‌شوید.

لوله گزاری استخر
لوله گزاری استخر

 

۶. بتن ریزی؛ بخش مهم ساخت استخر بتنی

ابتدا باید موادی که برای بتن ریزی کف استخر لازم داریم را آماده کنیم؛ ناگفته نماند که بتن دیوارها با کف تفاوت زیادی دارد. برای بتن کف نیاز به حجم زیادی از مواد ترکیب شده با مقادیر یکسان داریم تا سختی مناسب را داشته باشند. به منظور ایجاد ضخامت بتن کف استخر حداقل 15 سانتی متر بتن باید ریخته شود. حتما قبل از بتن ریزی کف از واتر استاپ در دیوارها استفاده کنید و حداقل نیمی از عرض واتر استاپ در زمان بتن ریزی در کف بماند .

پیشنهاد می‌شود با مکان‌های ارائه دهنده خدمات استخر سازی یا ساخت و ساز ساختمان تماس بگیرید و از منابع آن‌ها کمک بگیرید. بتن را تا جای امکان از شرکت های بتن ساز اماده تهیه کنید و با پمپ زمینی یا هوایی بتن ریزی را اجرا کنید. حتما از ویبره استفاده بکنید.

در زمان بتن ریزی دیوارها از محکم بودن قالب ها مطمئن شود حداقل عیار بتن ریز بایستی ۳۰۰ باشد.

بتن ریزی استخر
بتن ریزی استخر
بتن ریزی استخر

 

۷. سیمانکاری، آب بندی و سرامیک کاری استخر

زمانی که بتن کاملا خشک شد و آماده مصرف بود،‌ زمان سیمانکاری و ابزار زنی فرا می رسد . کاشی کاری نیاز به حوصله زیاد و دقت فراوانی دارد؛ زیرا مکعب‌های کوچک باید در کنار یکدیگر با نظم قرار گیرند. معمولا کاشی‌های سرامیکی و شیشه‌ای یا چینی از محبوب‌ترین روش‌های پوشش سطح استخر هستند. روی سطح بتن باید یک لایه ملات (چسب، سیمان، ماسه) با ظرافت مناسب صاف گونیا و شاقول اجرا گردد، در واقع ابزار زیر سرامیک کاری نقش مهمی را در زیبایی بعد سرامیک کاری ایفا می کند.

بعد از اجرای سیمانکاری نوبت به اجرای آب بندی سازه می رسد که با مواد مخصوص ( عایق های تک جزئی یا دو جزئی ) و شرایط اجرایی مناسب که معمولا به صورت یک یا دو دست اجرا میگردد بعد از خشک شدن می بایستی حتما تست شود

هنگام خرید سرامیک استخری، به سراغ جنس‌های مرغوب بازار بروید. زیرا آب باعث ایجاد رسوب و فرسودگی در طولانی مدت می‌شود. حتی در زمان اسید شویی و نظافت سرامیک مقاوت و جنس معنا پیدا می کند.

سیمان کاری استخر
آب بندی استخر

 

۸. نصب تجهیزات تصفیه خانه

مکان درست قرار گیری تصفیه خانه در استخرهای بتنی، یک محفظه جداگانه از محیط استخر است. تصفیه خانه وظیفه تصفیه آب استخر به واسطه تجهیزات مربوطه را دارد. احداث تصفیه خانه و حضور تجهیزات باعث نگهداری آب تمیز و شفاف در طولانی مدت می شود. برای راه اندازی تجهیزات زیر ساخت های فاضلاب، آب، برق و در صورت داشتن سیستم گرمایشی گاز یا هر سوخت متناسب در محیط و دود کش نیاز می باشد.

تجهیزات تصفیه خانه متاسب با نیاز پروژه طراحی و تعریف می گردد.

نصب تجهیزات تصفیه خانه استخر
نصب تجهیزات تصفیه خانه استخر

 

۹. نصب تجهیزات استخر

درپایان مرحله نصب سرامیک کاری استخر تجهیزاتی مانند نردبان ورودی که حتما در قسمت عمیق استخر تعریف گردد یا نرده ای دور استخر از جنس استنلس استیل و یا روکش های استخری و همین طور چراغ های روشنایی داخل آب و دیگر متعلقات متناسب با پروژه اجرا می گردد.

نصب تجهیزات استخر
نصب تجهیزات استخر

 

۱۰. پر کردن استخر

حالا که تمامی مراحل طی شده‌است و سرامیک کاری کف و لبه‌ها استخر کاملا خشک شده‌اند، نوبت به پر کردن آب استخر متناسب با حجم مورد نیاز استخر که معمولا از بیرون با تانکر های حمل آب تمیز تامین میگردد و در شرایطی توسط سیستم آب رسانی ساختمان یا ویلا تامین می گردد است. البته تامین آب داخل استخر از سیستم آب رسانی هزینه بر می باشد. در مواردی هم از چاهای آب موجود در منطقه یا ملک برای ایمنی استفاده میگردد.

پر کردن استخر

ساخت استخر بتنی به صورت خلاصه

استخرها انواع مختلفی دارند که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها استخر بتنی است. استخر بتنی نسبت به محصولات آماده فایبر گلاس مقاومت بیشتری دارند و تا مدت‌ها دیواره‌های استخر ثابت باقی می‌مانند. استخرهای عمومی یا استخرهایی که در باغ‌ها طراحی می‌شوند نیز استخر بتنی هستند. برای پروژه‌های بزرگ بدون شک تنها استخری که قابلیت طراحی در اشکال دلخواه و ابعاد متفاوت را دارد، استخر بتنی است.

ساخت استخر بتنی مراحل متفاوتی دارد که باید به ترتیب آن‌ها را طی کنید و جا انداختن هر مرحله روی بخش‌های دیگر فرايند تاثیر دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای ساخت استخر بتنی به متخصصان این حوزه مراجعه کنید زیرا مواردی مانند گود برداری، لوله کشی، ساخت ابعاد و اسکلت بندی، نیاز به دانش در این حوزه دارد. اگر متخصصی تازه کار هستید یا دانش کافی در موارد بالا را دارید،‌این مقاله به شما کمک می‌کند تا مراحل ساخت استخر بتنی را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید.

مراحل 

ساخت استخر بتنی 9 مرحله دارد که هر بخش مربوط به قسمت خاصی می‌شود و نمی‌توان آن را حذف یا جایگزین کرد. به طور کلی مراحل ساخت استخر بتنی به ترتیب شامل طراحی، لوله کشی، مقاوم سازی، برق کشی، بتن ریزی، پخت بتن، نصب تجهیزات برقی و زیبا سازی،‌ می‌شود. در ادامه به بررسی تخصصی مراحل ساخت استخر بتنی می‌پردازیم.

  1. طراحی استخر و انجام محاسبات

پس از اخذ کلیه مجوزهای لازم حالا زمان طراحی فرا رسیده است. رایج‌ترین نوع استخر در ابعاد مستطیل با عمق بین 1.5 تا 3 متر محسوب می‌شود و اکثر افراد به سراغ همین اعداد می‌روند. اما استخر بتنی هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان در اشکال لوزی، دایره و حتی بیضی، استخر بتنی را طراحی و اجرا کرد. بسته به مساحت مکانی که قرار است استخر در آن واقع شود، ابعاد استخر تایین می‌شود و عمق آن نهایتا به 4 متر می‌رسد. این مرحله در پروسه ساخت استخر بتنی اهمیت زیادی دارد زیرا یک اشتباه کوچک در ابعاد، زمان و هزینه پروژه را افزایش می‌دهد.

اندازه گیری‌های مختلف در این مرحله انجام شده و به صورت پیشفرض با اسپری علامت گذاری می‌شوند. حصار چینی‌ها و حاشیه استخر به همراه طرح مورد تایید در این مرحله اجرا می‌شوند. پس از قطعی شدن ابعاد، نوبت گودبرداری است.

  1. گودبرداری محل ساخت استخر بتنی

در مرحله دوم ساخت استخر بتنی، گودبرداری و خاک برداری با لودر انجام می‌شود. قبل از گود برداری، باید از تمامی لوله‌های آبی و گازی زیر زمین اطلاع داشته باشید تا با اتفاق ناگواری مواجه نشوید. اگر نیاز به قطع خطوط زمینی برق باشد، باید حتما از یک متخصص برای قطع کمک بگیرید و انجام این کار توسط افراد غیر متخصص باعث خرابی‌های زیادی می‌شود. همچنین جابه‌جایی خطوط آب یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، پس حتما به سراغ مهندسان مربوطه بروید.

پس از انجام اقدامات لازم،‌ بیل مکانیکی با توجه به نقشه تصویب شده شروع به گودبرداری تا ارتفاع مورد نیاز می‌کند.  برای اندازه گیری عمق استخر باید از میله‌های پایه استفاده کنید. برای مثال اگر استخر شما 6 متر یا 1.8 فوت است،‌ میلگردی با همین ابعاد را برش داده و داخل قسمت گود شده قرار دهید. اینکار برای اندازه گیری دقیق‌تر ارتفاع استخر به شما کمک می‌کند. تا مقداری گودبرداری کنید که بتوانید خاک را از گودال بیرون آورید؛ اگر نتوان خاک را خارج کرد گودبرداریتان فایده‌ای نخواهد داشت.

  1. تراز محل استخر

یکی از مشکلات شایع هنگام ساخت استخر بتنی، تراز نبودن کف و دیواره‌‌ها است. باید کف استخر را به اندازه‌ای که سطح یک دست شود، با چنگک مخصوص صاف کنید. زمانی که کف کاملا یک دست شد، نوبت به دیواره‌ها و صاف کردن آن‌ها می‌رسد. برای دیوارهای استخر باید از ابزار دستی کمک بگیرید و خاک را منسجم کنید. سپس یک تراز بزرگ را روی مناطق مختلف خاک بگیرید و قسمت های مختلف از جمله کف،‌ دیوار یا گوشه‌ها را بسنجید. استخرهای که به طور مناسبی تراز می‌شوند، زیبایی بیشتری دارند و مقاومت آن‌ها مثال زدنی است.

  1. آرماتور بندی برای ساخت استخر بتنی

استخر را با میلگردهای استیل و تخته سه لا، ‌قاب بزنید. برای ساخت استخر بتنی،‌ میلگردهایی با قطر 2 سانتی متر انتخاب کنید. آن‌‌ها را در امتداد فضای داخلی استخر به حالتی که یکدیگر را قطع کنند، با فاصله 2 سانتی متر از هر طرف قرار دهید.

برای شکل دهی میلگردهایی که در کنج قرار می‌گیرند از یک میلگرد خم کن استفاده کنید تا میلگردها حالت مناسب را بگیرند. در صورت لزوم و ضعف میگلردها باید بین تقاطع دو میلگرد یک گره ایجاد کنید. حضور چندین گره در هنگام بتن ریزی مقاومت میله‌ها را افزایش می‌دهد و باعث استحکام سازه می‌شود. بنابراین فولاد به صورت افقی و عمودی تقویت شده تا در برابر فشار وارد شده بافت خود را از دست ندهد.

 

  1. لوله کشی استخر

در مرحله پنجم از ساخت استخر بتنی، باید خطوط لوله کشی را زیر میلگرد نصب کرده و با طرح اصلی تطابق دهید تا مکان دقیق لوله‌ها مشخص شود. جنس لوله‌های آب حتما باید PVC‌ باشد و از پمپ به سمت فیلتراسیون هدایت شوند. بهتر است لوله‌های آب را به طوری جایگذاری کنید که دقیقا مشابه نقشه باشد. زیرا زمانی که لوله‌ها درگیر نقص فنی شوند تنها از روی نقشه می‌توان تشخیص داد هر لوله در کدام قسمت واقع شده است.

علت قرار گیری لوله‌ها در زیر آرماتور بندی حفاظت از آن‌ها در برابر شکسته شدن یا ترک خوردن است. حتی اگر از لوله کشی دانش کافی دارید، باید برای لوله کشی استخر بتنی به یک متخصص با تجربه مراجعه کنید. زیرا میزان حساسیت آن برابر با سیستم لوله‌های یک ساختمان بزرگ است و اگر قسمت‌های مختلف نقش خود را به اتمام نرسانند، دچار مشکل می‌شوید.

  1. تجهیزات موتور خانه

مکان درست قرار گیری موتور‌خانه در استخرهای بتنی، یک محفظه جداگانه از محیط استخر است. موتورخانه وظیفه تصفیه آب استخر و وارد کردن مقادیری از کلر را دارد تا آب در طولانی مدت هم تازه و تمیز بماند. برای راه اندازی تجهیزات مانند بخش تصفیه، بخاری، روشنایی و سایر دستگاه‌ها نیاز به یک منبع تعذیه مناسب دارید. منبع تغذیه باید توان موردنیاز را تامین کند تا اب تصویه شود و پمپ‌ها به صورت مداوم کار کنند.
تجهیزات موتورخانه کاملا به شما بستگی دارد و قطعات آن قابل حذف و اضافه هستند. تا به این لحظه تمامی کارهای اولیه استخر انجام شده و نوبت به اصلی‌ترین مرحله یعنی بتن ریزی می‌رسد.

7. بتن ریزی؛ بخش مهم ساخت استخر بتنی

ابتدا باید موادی که برای بتن ریزی کف استخر لازم داریم را آماده کنیم؛ ناگفته نماند که بتن دیوارها با کف تفاوت زیادی دارد. برای بتن کف نیاز به حجم زیادی از مواد ترکیب شده با مقادیر یکسان داریم تا سختی مناسب را داشته باشند. برای ضخامت بتن کف استخر حداقل 15 سانتی متر بتن باید ریخته شود؛ در نتیجه فکر ساخت آن به صورت دستی را ذهن از خود بیرون کنید!
پیشنهاد می‌شود با مکان‌های ارائه دهنده خدمات استخر سازی یا ساخت و ساز ساختمان تماس بگیرید و از منابع آن‌ها کمک بگیرید. دستگاه‌هایی با مخلوط کن که ریل دامپینگ نام دارند، بتن را به خوبی ترکیب کرده و از طریق یک شلنگ بلند آن را پخش می‌کنند. بتن را روی میگلردها ریخته یا از طریق لوله مخلوط کن آن را روی کف استخر بتنی بریزید.
دیواره‌ها باید ضخامت 6 سانتی متری داشته باشند و مراقب باشید لوله‌هایی که درون دیوارها برای پر کردن استخر قرار دارند با بتن پوشیده نشوند. همچنین لبه بیرونی استخر را بتن ریزی کنید؛ این قسمت کاشی کاری خواهد شد. تا سه الی چهار روز به استخر اجازه دهید تا فرایند خشک شدن خود را طی کند.

8. کاشی کاری استخر بتنی

زمانی که بتن کاملا خشک شد و آماده مصرف بود،‌ زمان تبدیل رنگ تیره بتن به آبی همیشگی استخرها است. کاشی کاری نیاز به حوصله زیاد و دقت فراوانی دارد؛ زیرا مکعب‌های کوچک باید در کنار یکدیگر با نظم قرار گیرند. معمولا کاشی‌های سرامیکی و شیشه‌ای یا چینی از محبوب‌ترین روش‌های پوشش سطح استخر هستند. روی سطح بتن باید یک لایه ملات (خاک، سیمان، ماسه) بکشید و 24 ساعت صبر کنید. سپس به ترتیب و با قسمت بندی کاشی‌ها را روی دوغاب قرار دهید؛ بهتر است بین هر کاشی 1.8 اینچ فاصله بگذارید.

هنگام خرید کاشی برای ساخت استخر بتنی، به سراغ جنس‌های مرغوب بازار بروید. زیرا آب باعث ایجاد رسوب و فرسودگی در طولانی مدت می‌شود. کاشی کمی گران‌تر است اما تا 10 سال پایداری دارد و در برابر لکه‌ها مقاومت می‌کند.

9. زیبا سازی لبه‌های استخر بتنی

کاشی کاری تنها به داخل محوطه استخر محدود نمی‌شود. در ساخت استخر بتنی لبه‌های استخر باید با 8 الی 10 ردیف کاشی پوشانده شوند. برای لبه‌های استخر حق انتخاب زیادی دارید و از سنگ مرمر گرفته تا سنگ‌های تزئینی زیبای خاصی به استخرتان می‌بخشند. ناگفته نماند مقاومت تمامی آن‌ها یکسان است و شکسته نمی‌شوند. موادی که برای داخل استخر استفاده کردید را مجددا ساخته و به تعداد ردیف‌های کاشی روی لبه بکشید. بهتر است دو روز بعد از کاشی کاری لبه‌ها استخر را پر آب کنید.پیشنهاد می‌شود با مکان‌های ارائه دهنده خدمات استخر سازی یا ساخت و ساز ساختمان تماس بگیرید و از منابع آن‌ها کمک بگیرید. دستگاه‌هایی با مخلوط کن که ریل دامپینگ نام دارند، بتن را به خوبی ترکیب کرده و از طریق یک شلنگ بلند آن را پخش می‌کنند. بتن را روی میگلردها ریخته یا از طریق لوله مخلوط کن آن را روی کف استخر بتنی بریزید.
دیواره‌ها باید ضخامت 6 سانتی متری داشته باشند و مراقب باشید لوله‌هایی که درون دیوارها برای پر کردن استخر قرار دارند با بتن پوشیده نشوند. همچنین لبه بیرونی استخر را بتن ریزی کنید؛ این قسمت کاشی کاری خواهد شد. تا سه الی چهار روز به استخر اجازه دهید تا فرایند خشک شدن خود را طی کند.

10. پر کردن استخر؛ اتمام ساخت استخر بتنی

حالا که تمامی مراحل طی شده‌اند و کاشی‌های کف و لبه‌ها کاملا خشک شده‌اند، نوبت به پر کردن آب استخر با تانکر آب یا شیلنگ‌ آب است. البته که شیلنگ آب نیاز به زمان بیشتری دارد و با تانکر آب 3 ساعته استخر شما پر می‌شود. بدون استثنا حجم استخر نیز روی مدت زمان تاثیر دارد و باعث کاهش یا افزایش آن می‌شود.

هنگام خرید کاشی برای ساخت استخر بتنی، به سراغ جنس‌های مرغوب بازار بروید. زیرا آب باعث ایجاد رسوب و فرسودگی در طولانی مدت می‌شود. کاشی کمی گران‌تر است اما تا 10 سال پایداری دارد و در برابر لکه‌ها مقاومت می‌کند.

فرقی نمی‌کند هدف شما از ساخت استخر بتنی یک مجموعه تفریحی ورزشی است یا استخری کوچک در حیاط منزل. با مطاله کامل محتوای ساخت استخر بتنی می‌توانید به راحتی با کمک کارشناسان معتبر یک استخر زیبا، جذاب و اصولی بسازید.

پرسش‌های متداول

هزینه ساخت استخر بتنی چقدر است؟

هرچه حجم استخر بزرگ‌تر شود، مسلما هزینه ساخت آن نیز افزایش می‌یابد. راهکارهایی برای کاهش هزینه ساخت استخر بتنی وجود دارد، اما مواد بی کیفیت باعث فرسودگی در طولانی مدت میشوند.

بهترین روش ساخت استخر بتنی چیست؟

استخر بتنی روش ندارد، بلکه مراحل زیادی دارد و باید تمامی آن‌ها به ترتیب طی شوند استخر بتنی به بهترین شکل ممکن ساخته شود. هر چه در رعایت مراحل دقیق‌تر باشید، استخر شما عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

هزینه ساخت استخر بتنی چقدر است؟

هرچه حجم استخر بزرگ‌تر شود، مسلما هزینه ساخت آن نیز افزایش می‌یابد. راهکارهایی برای کاهش هزینه ساخت استخر بتنی وجود دارد، اما مواد بی کیفیت باعث فرسودگی در طولانی مدت میشوند. در واقع بعداز نهایی شدن طرح می توان برآورد هزینه ساخت مشخص شود.

چگونه یک استخر بتنی خوب داشته باشیم ؟

استفاده از کارشناس و متخصص استخر که طراحی متناسب با نیاز شما را فراهم سازد، استفاده از میلگرد متناسب، استفاده از بتن عیار بالا و اجرای اصولی و استاندارد با کارشناسان متخصص در این حوزه.

زمان اجرای ساخت استخر بتنی چقدر است ؟

مدت زمان ساخت بر حسب ابعاد استخر، شکل هندسی، حجم آب گیری، شرایط اجرا، محل اجرا و نیازهای پروژه متفاوت می باشد اما به طور معمول یک استخر 4 در 8 با عمق 120 سانتیمتر در کم عمق و 180 سانتیمتر در قسمت عمیق در شهر تهران حداقل 50 روز زمان نیاز دارد.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند هدف شما از ساخت استخر بتنی یک مجموعه تفریحی ورزشی است یا استخری کوچک در حیاط منزل. با مطالعه کامل محتوای ساخت استخر بتنی می‌توانید به راحتی با کمک کارشناسان معتبر یک استخر زیبا، جذاب و اصولی بسازید.