تجهیزات استخر

تجهیزات استخر بسیار کم اهمیت شمرده می‌شود؛ در صورتی که حضور آن‌ها باعث طولانی‌تر شدن عمر استخر و افزایش کیفیت آب خواهد شد. این تاسیسات طیف گسترده‌ای از لوازم مانند مجموعه دستگاه‌های تصفیه و ضدعفونی آب، تامین فشار و گردش آب، گرمایش و رطوبت گیر سالن استخر را شامل می‌شود. در خصوص تنظیم فشار استخر نیز ابزارهایی وجود دارند که به صورت تخصصی آب استخر را به فشار معین شده می‌رسانند. در ادامه به انواع ابزار تجهیزات استخر،‌ کاربرد و نحوه خرید آن‌ها می‌پردازیم؛ با آبماوی همراه باشید.

1

پمپ تصفیه؛ قلب هر استخر

اصلی‌ترین عضو از تجهیزات استخر را می‌توان پمپ تصفیه آب شمرد. پمپ، آب خروجی را از سیستم تخلیه رد می‌کند و مجددا به کاسه استخر برمی‌گرداند. در ورودی پمپ یک صافی فلزی قرار دارد تا برگ و آشغال‌‌های احتمالی که باعث صدمه دیدن یا شکستن قطعات پمپ می‌شود را جمع کند. البته هنگام گم شدن عینک یا انگشتر و گردن‌بند،‌ این پمپ نقش زیادی در پیدا کردن آن‌ها نخواهد داشت. خرید و نصب پمپ تصفیه استخر، تاثیر زیادی روی کیفیت آب دارد و جزو یکی از مراحل ساخت استخر است.


تجهیزات استخر مهم هستند، اما هیچ‌کدام به اندازه پمپ تصفیه تاثیر گذار نیستند.

همچنین نصب پمپ تصفیه آب استخر را سیرکوله می‌کند تا کثیفی و باکتری‌ها از بین بروند. در مدل طراحی مرسوم استخرهای بتنی، آب بوسیله چند اسکیمر که در دورتادور استخر وجود دارند به داخل کشیده می‌شود و بعد تصفیه از خروجی‌ها خارج می‌شود. این چرخه دائما ادامه دارد و آب در حال گردش است.

پکیج تصفیه آب استخر

برای بالاتر بردن کیفیت پاکسازی آب توسط پمپ،‌ نیاز به پکیج تصفیه دارید. پکیج تصفیه عملکرد کامل‌تری دارد و حتی ذرات درون آب را  به راحتی از آب جدا سازی می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، آب راکد استخر نیز به گردش در می‌آید و از رشد جلبک جلوگیری می‌شود. پکیج‌های تصفیه به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

پکیج تصفیه استخر Tpaks

این نوع از پکیج که رایج است و زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از یک پمپ، فیلتر شنی  و شاسی ثابت تشکیل شده که برای گردش بهتر به اتصالات و لوله‌های رابط مجهز است. پکیج Tpacks در تجهیزات استخر‌ کوچک، حوضچه‌ها، حوض‌های آبسرد بکار می‌رود. همچنین به دلیل سبکی و تجهیزات نسبتا کم، برای استخرهای بادی یا استخرهای موقت نیز پکیج تصفیه Tpaks نصب می‌شود.

پکیج تصفیه استخر دفنی

این مدل از تجهیزات استخر برای مکان‌های بزرگ تا 100 متر مکعب طراحی شده و جایگزینی برای موتورخانه استخرهای باز است. پکیج دفنی قابل تغییر است و می‌توان حجم آن یا تجهیزات مصرفی را تغییر داد تا با محیط‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر سازگاری داشته باشد. استخرهای عمومی، مکان‌های پرورش ماهی،‌ استخرهتل‌ها و استخرهای خصوصی که ابعاد بزرگی دارند، همگی از پکیج تصفیه دفنی استفاده می‌کنند.

پکیج تصفیه استخر TOP FILTER

در طراحی برخی استخرها بنا به نوع کاربری یا حتی افزایش جلوه زیبایی،‌ هیچ‌ نوع لوله کشی وجود ندارد و مدار تصفیه‌ای در کف آن‌ها دیده نمی‌شود. به عبارتی حوض‌های بزرگی هستند که هیچ راهی برای تخلیه یا تصفیه آب ندارند. به همین منظور برای این مدل از استخرها تجهیزات استخری TOP FILTER در نظر گرفته می‌شود که توان مکش بیشتری دارد. البته برای کف و جلوگیری از جلبک بستن آن، باید به سراغ جاروهای مخصوص استخر بروید که در ادامه معرفی می‌کنیم.

انواع فیلتر تصفیه در تجهیزات استخر

فیلترهای تصفیه استخر معمولا از نوع شنی با مخرن‌های بزرگی هستند که بدنه آن‌ها از ترکیب فایبرگلاس و فلز ساخته شده است. فیلترهای شنی چندین لایه شن فشرده شده دارند و عملکردی مانند دستگاه‌های تصفیه آب شهری دارند. آب با عبور از داخل فیلتر کاملا پاکسازی شده و ذرات آلودگی خود را رها می‌کند.

درنظر داشته باشید پس از مدتی گرفتگی منافذ فیلتر شنی رخ می‌دهد و شدت جریان آب کاهش می‌یادبد. گرفتگی از طریق اعدادی که گیج‌های ورودی و خروجی به نمایش می‌گذارند قابل مشاهده است و با کنترل اختلاف فشار، میزان کاهش مشخص می‌شود. در صورت اختلاف زیاد،‌ فیلتر نیاز به شستشوی معکوس یا (Back Wash) دارد.

فیلترهای تصفیه استخر به سه نوع زیر تقسیم می‌شوند که پر طرفدارترین در ایران را بررسی کردیم:

  • فیلتر شنی
  • فیلتر کارتریجی
  • فیلتر دیاتومه

در برخی از استخرها وابسته به متراژ و هدفی که استخر برای آن بنا شده است؛ از دو پمپ کارتریجی و دیاتومه استفاده می‌کنند.

تجهیزات استخر برای ضدعفونی

فیلتر نمودن ذرات به تنهایی کافی نیست و هنوز آلودگی‌هایی وجود دارند که از دید ما پنهان هستند. برای جلوگیری از پخش میکروارگانیسم‌ها، انتقال نیافتن بیماری‌های عفونی و متوازن نموندن آب برای محافظت از پوست، باید از ضدعفونی کننده‌های مایع استفاده کنید. ضدعفونی کننده پایه استخر از کلر تشکیل شده که به صورت ترکیبات شیمیایی "هیپوکلریت کلسیم" (جامد) و "هیپوکلریت سدیم" (مایع) وجود دارد.

زمانی که ماده ناشناخته‌ای مانند باکتری وارد آب می‌شود، ترکیبات شیمیایی کلر از جمله اسید هیپوکلرو نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.  باکتری‌ها و عوامل بیماری زا، به لطف اسید هیپوکلرو از بین می‌روند و ساختار کلی‌ آن‌ها کاملا نابود می‌شود. ماده‌های ضدعفونی کننده از تجهیزات مهم استخر هستند که حتما باید خریداری و دائما یه آب استخر اضافه کنید.

در ادامه به بررسی دیگر تجهیزات استخر که اهمیت زیادی دارند می‌پردازیم.

 جاروی استخر

جاروی استخر یکی از ابزارهای جانبی برای تمیز نگهداشتن یا پاکسازی کردن کف و دیواره‌های استخر است. وظیفه جمع‌آوری مواد ته نشین شده استخر و ذرات سنگینی که در کف آب مستقر هستند؛ بر عهده جاروی استخر قرار دارد.

با استفاده از جارو، دیگر نیازی نیست آب استخر را خالی کنید و جلبک‌ها به یا آلودگی‌های اطراف کفشور به راحتی تمیز می‌شوند. البته جارو بیشتر برای استخرهایی که مدار تصفیه ندارند استفاده می‌شود و برای استخرهایی که قابلیت خالی کردن آب را دارند،‌ به نوعی صرفه جویی در مصرف آب است. جاروهای استخری در تجهیزات استخری سه نوع متفاوت را شامل می‌شوند:

جاروی دستی

جاروی دستی همانند یک جاروبرقی دستی عمل می‌کند که دو نوع فیلتر دار و ساده دارد. نوع ساده آب را مستقیما به اسکیمر وارد می‌کند تا مجددا به استخر برگردد. البته اگر آب غیر قابل تصفیه باشد تبدیل به دور ریز شده و در باغچه یا فاضلاب ریخته می‌شود.

جاروی دستی مجهز به فیلتر تصفیه، یک فیلتر شنی روی دسته خود دارد و آب یک بار تصفیه شده را به اسکیمر می‌فرستد و آب پس از فیلتر شدن دوباره به استخر باز می‌گردد.

جاروی نیمه اتوماتیک

جاروی نیمه اتوماتیک استخری، به پمپ تصفیه یا اسکیمر متصل می‌شود و با استفاده از نیروی کششی تمامی نقاط را لایروبی می‌کند. این جارو از قسمت زیرین خود برای مکش آلودگی‌ها بهره می‌برد و ذرات ته نشین شده را به داخل خود می‌کشد. این جارو نیز مانند مدل دستی به اسکیمر وصل می‌شود.

جاروی رباتیک

جاروی رباتیک عملکرد متفاوتی نسبت به دیگر جاروهای تجهیزات استخری دارد. این جاروی هوشمند بدون نیاز به اپراتور و پشتیبانی از یک پمپ قوی، روی دیواره‌ها و کف به صورت رفت و برگشت حرکت کرده تا تمامی آلودگی‌های موجود را جمع آوری کند. جارو های مکنده با استفاده از پمپ شنی مکنده به جای چرخ، قابلیت حرکت و تمیز کردن به صورت اتوماتیک را دارند.

گرم‌کن آب استخر؛ آخرین ابزار از تجهیزات استخر

آب سرد استخر برای تمامی فصل‌ها قابل استفاده نیست و استخر حتما باید به آب گرم کن مجهز باشد. برای ساختمان‌هایی که از جکوزی و استخر شخصی برخوردارند، یک سیستم مستقل گرمایش در نظر گرفته می‌شود که فقط برای تهیه آب‌گرم استخر و جکوزی است. البته لازم به ذکر است که بالا بردن دمای بیش از حد آب، باعث تبخیر و ایجاد بخار در محیط استخر می‌شود. همچنین باعث فرسودگی و آسیب دیدن تجهیزات موجود در طولانی مدت خواهد شد. دمای درست آب استخر در زمستان بین 37  تا 40 درجه و در تابستان بین 27 تا 3 درجه است. با رعایت این دو عنوان آب استخر در تمامی فصل‌ها تازه و بدون جلبک باقی می‌ماند.

سخن آخر

تجهیزات استخر اهمیت زیادی دارند زیرا مانع از رشد باکتری می‌شوند و دما را برای فصل‌های مختلف آماده می‌کنند. همچنین وجود حیوانات یا جلبک‌ها در هنگام شنا کردن حس دل‌زدگی نسبت به نطافت استخر را ایجاد می‌کند. برای تجربه‌ای خوب از استخر رفتن و شنا کردن در کنار دوستانتان، از تجهیزات استخری غافل نشوید.